Blog Toscane: Kodak momenten in San Gimignano

Een van de leukste plaatsen in Toscane vind ik nog steeds San Gimignano. San Gimignano is een Middeleeuws stadje tussen de glooiende heuvels van Toscane. Het is bekend om zijn 14 torens. Ik ben er in mijn jonge jaren ooit geweest, toen ik een maand in Pisa verbleef om daar een cursus Italiaans te doen. Het Middeleeuwse vestingstadje heeft toen een mooie indruk bij me achtergelaten en daarom ben ik het afgelopen jaar met een vriendin tijdens een korte “giro di Toscana” weer eens teruggegaan. Tot grote vreugde van ons beiden, want het is gewoon een prachtig stadje en ook nog geweldig gelegen! Ik genoot met volle teugen van het rondlopen en fotograferen van de Middeleeuwse straten en een prachtig plein (Piazza della Cisterna) met in het midden een flinke waterput. Het plein wordt omringd door door mooie oude huizen en soms staat er een marktje op het plein, wat zorgt voor een gezellige sfeer en het plein eveneens nog wat extra charme geeft.

Na een poosje te hebben rondgekeken besloten we onze hongerige magen te volgen en iets te gaan eten. Omdat we flinke trek hadden zijn we al snel gaan zitten bij een restaurantje in de hoofdstraat waar een paar tafeltjes en stoeltjes voor de deur stonden, zoals je in Italië natuurlijk heel vaak ziet. Het restaurantje bleek een sublieme keuze te zijn. De wijn die mijn vriendin had (ik drink zelf geen wijn) was heerlijk en van bijzonder goede kwaliteit, en het eten, een eenvoudige maaltijd van pasta pesto met daarnaast nog gegrilde aubergines en voor mijn vriendin een grigliata, was echt subliem! Bijzonder hoe je van zoiets eenvoudigs zoiets lekkers kunt maken. De smaken waren zeer verfijnd en we hebben er echt heerlijk gegeten. Een aanrader deze zaak, ben helaas de naam kwijt, maar mocht ik deze kunnen achterhalen, zal ik het nog even melden :).

Daarna hebben we nog een ijsje gehaald aan het grote plein, bij een bekende, prijzen winnende gelateria: Gelateria Dondoli. Op het plein naast het grote plein, voor de kerk (Collegiata), was inmiddels een optreden begonnen door in Middeleeuwse kledij gestoken mensen, leuk om een tijdje naar te kijken en te luisteren. Het paste perfect in de sfeer van het Middeleeuwse stadje. Wat ook leuk is dat het overdag door toeristen druk bezochte San Gimignano, ‘s avonds veel minder toeristisch is, alle dagjesmensen zijn dan weer naar huis en dan sta je tussen veelal inwoners en voelt je even een beetje deel ervan. Ik heb dat wel vaker op mijn Italie-reisjes, heerlijk vind ik dat.

Ook het hotel bleek een goede keuze, op loopafstand van het Middeleeuwse centrum en op de weg er naartoe ligt een restaurant/bar met mooi uitzicht. Overdag is het gesloten maar ‘s avonds en ‘s nachts is het een druk bezochte plek met uitzicht over de vallei. Het uitzicht vanaf het hotel zelf is echt magnifique! Het mooie en niet al te dure hotel, met zwembad en mooie weide met ligbedden en een terras, biedt uitzicht op het glooiende Toscaanse landschap. Een lust voor het oog. Ik moet bekennen dat de heuvels mij nooit echt trokken, maar als je er middenin staat is het een genot om deze mooie heuvels om je heen te zien en dat is eigenlijk niet echt over te brengen op foto’s, maar gewoon iets wat je moet zien en ervaren!

De volgende ochtend, toen mijn vriendin nog een keer lekker de zon pakte op een ligbed aan het zwembad, besloot ik zelf nog even het dorp in te gaan met mijn camera om nog even te kunnen genieten van de charme van San Gimignano en daar op mijn gemak en met daglicht nog foto’s te kunnen maken, voor wij onze tour weer zouden voortzetten. Toevallig was er net een intocht van een groep mensen in (wederom) Middeleeuwse kledij, te paard en te voet. Best grappig om te zien, maar ik kwam toch hoofdzakelijk voor de schoonheid van S. Gimignano zelf en heb nog een tijd genietend rondgelopen, ben kleine straatjes ingegaan en heb foto’s gemaakt, alvorens weer terug te gaan naar het hotel.

Omdat we rond lunchtijd in de trein zouden zitten, had ik afgesproken om bij een Salumeria o.i.d. nog even voor elk een vers broodje te halen. Ik haalde dat bij een leuk en fotogeniek zaakje, La Buca, waar ik kon kiezen uit allerlei soorten rauwe ham en enkele andere soorten vleeswaren (waaronder wild Zwijn). De plakken prosciutto crudo werden ter plekke met een groot mes, afgesneden van een enorme ham, voor mij al een bezienswaardigheid op zich en eveneens een fotomomentje waard. Twee broodjes net gesneden crudo…verser krijg je het niet!